Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Výplata důchodu prostřednictvím České pošty, s.p.
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Výplata důchodu prostřednictvím České pošty, s.p.
4. Základní informace k životní situaci
Výplatu důchodů provádí Česká pošta, s.p., na základě smlouvy s Českou správou sociálního zabezpečení.
Příkazy k výplatě, změně výše nebo zastavení výplaty důchodu je oprávněna vydávat pouze Česká správa sociálního zabezpečení.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Důchod lze vyplatit i jiné osobě než důchodci; za jinou osobu se považuje:
-
manžel a manželka - v případě, že manželé prokazatelně žijí ve společné domácnosti a pokud důchodce předem svého manžela / manželku z převzetí důchodu písemně nevyloučil,
-
zákonný zástupce fyzické osoby - zvláštní příjemce,
-
ošetřující osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Důchod bude vyplacen v hotovosti:
-
poštovním doručovatelem v místě bydliště příjemce důchodu,
-
u přepážky pošty.
Splatnosti důchodů jsou stanoveny na sudé dny (od 2. do 24. dne v měsíci).
Připadne-li den splatnosti na neděli, důchod se vyplatí následující pracovní den, připadne-li na sobotu, důchod se vyplatí předchozí pracovní den.
Výplata důchodu se stvrzuje na jednorázovém výplatním dokladu, jehož součástí je ústřižek pro příjemce.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Česká správa sociálního zabezpečení vydá příjemci důchodu "Rozhodnutí o přiznání důchodu" a "Oznámení o výplatě", ve kterém je uvedeno od kdy, na které poště a v jaké výši bude vyplácen důchod, včetně vyúčtování doplatku důchodu, který příjemci důchodu náleží za období od doby rozhodnutí do doby pravidelné výplaty důchodu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na Českou správu sociálního zabezpečení.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Při výplatě důchodu v hotovosti se obraťte na pobočky České pošty, s.p. - na přepážky poskytující důchodovou službu (v hodinách pro veřejnost).
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na poště předložte:
-
platný osobní doklad - občanský průkaz, cestovní pas nebo průkaz o povolení k pobytu cizince (pokud je opatřen fotografií),
-
průkaz příjemce - pro prokázání vzájemného vztahu mezi manželi; v průkazu musí být manžel / manželka uvedena,
-
jednorázovou plnou moc nebo generální plnou moc - platí pouze pro případ, kdy je příjemcem důchodu za důchodce soudem stanovený orgán státní správy jako "zákonný zástupce - zvláštní příjemce"; plnou mocí se prokazuje osoba, která je tímto orgánem státní správy zmocněna k příjmu důchodu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Výplatní doklad ke stvrzení převzetí důchodu vám předá pracovník pošty.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Výplatní doklad je platný v zásadě jeden měsíc od data splatnosti důchodu.
Není-li důchod vyzvednut dva měsíce, je platnost výplatního dokladu pro třetí měsíc omezena na dvacet kalendářních dnů.
Nevyzvedne-li si příjemce důchod do konce platnosti třetího výplatního dokladu, vrátí pošta důchod zpět České správě sociálního zabezpečení.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu Call centra České pošty, s.p.: info@cpost.cz.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
Mandátní smlouva o výkonu důchodové služby, uzavřená mezi Českou poštou, s.p., a Českou správou sociálního zabezpečení
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravným prostředkem je reklamace, kterou můžete uplatnit na pobočkách České pošty, s.p.
Reklamaci přiznané částky lze uplatnit pouze na České správě sociálního zabezpečení.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
-
Call centrum České pošty, s.p.:
-
tel.: 840 111 244 nebo
-
e-mail: info@cpost.cz,
-
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor komunikace generálního ředitelství České pošty, s.p.
26. Kontaktní osoba
—
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
11.01.2013
28. Popis byl naposledy aktualizován
30.04.2018
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet pošta nepřijímá; tuto žádost důchodce zasílá přímo na adresu České správy sociálního zabezpečení.